КЗ "ЗЗСШІ № 7 І-ІІ ст." ,

вівторок, 12 січня 2021 р.

Щедрівки дітям.

 Незабаром Старий Новий рік, а отже й пора щедрівок.


Незабаром Старий Новий рік, а отже й пора щедрівок. Цікаво, що ці пісні притаманнi тiльки українскому народу й у них відобразився український менталітет і колорит. За давніми звичаями щедрують лише дiвчата та,звісно, діти. До опівночі вони ходять від дому до дому і величають господаря та його сім'ю. Бажають щедрого вечора, міцного здоров'я, добробуту. Супроводжують це музикою, танцями, маскарадом. Щедрівки співали окремо господарю, дружині, дівчині, хлопцю, всій сім'ї. В багатьох щедрівках біблійні мотиви переплітаються з людським побутом.
Цікаво, що до 15-го століття їх на Русі виконували в березні. Тоді святкувався Новий рік навесні і вони виконували функцію веснянок.
На щедрування вплинула церква, але менше, ніж на колядки. На кінець 19-го століття обряд став явищем народної творчості.
Зверталися до щедрівок й композитори: М.Лисенко, М.Леонтович, К.Стеценко, М.Вериківський та інші.
А от наступного дня – 14 січня, на Василя, з самого ранку ходять засівальники, тільки хлопчики. Спершу засівають власну домівку, потім у хрещених батьків, родичів, сусідів, бажаючи господарям щастя, здоров'я і щедрого врожаю і вітаючи з Новим роком.
❄️ Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка,
Стала собі щебетати,
Господаря викликати:
– Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару,
Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший,
Будеш мати мірку грошей.
Хоч не гроші, то полова,
В тебе жінка чорноброва.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
❄️Під обрусом сіно, на обрусі свічка,
На всю хату пахне свіжа паляничка.
На радість дорослим на втіху малечі
Йде до нас у гості Щедрий Добрий вечір!
❄️ Щедрик-ведрик,
Дайте вареник.
Чи варили юшку?
Подайте галушку!
Із горбика та в долинку –
Дайте млинчик у торбинку.
❄️ Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на весь вечір!
А я знаю що пан дома,
Сидить собі кінець стола.
Сидить собі кінець стола,
А на ньому шуба люба,
А на ньому шуба люба,
А в тій шубі калиточка.
А в тій шубі калиточка,
В тій калитці сім червинців,
Усім дітям по червінцю.
❄️ Ой сивая, тая зозуленька,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
Усі сади та і облітала,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
А в одному та і не бувала.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
А в тім саду три тереми.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
А в першому – ясен місяць,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
А в другому – красне сонце,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
А в третьому – дрібні зірки.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
Ясен місяць – пан господар,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
Красне сонце – жона його,
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
Дрібні зірки – то їх дітки.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!


Немає коментарів:

Дописати коментар